تبلیغات
باران الکترونیک - گاز طبیعی فشرده ( COMPRESSED NATURAL GAS)
یکشنبه 13 مرداد 1392  12:14 ب.ظ

گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است و دراكثر نقاط جهان یافت می شود.
گاز طبیعی را می توان از طریق خط لوله و یا به صورت گاز طبیعی مایع شده ( LNG ) با نفتکش حمل نمود.
از گاز طبیعی فشرده و یا به اختصار سی ان جی می توان در اتومبیل های احتراقی به عنوان سوخت استفاده كرد در حال حاضر حدود یک میلیون وسیله نقلیه در جهان با گاز فشرده حركت می كنند. در ایتالیا درمقیاس وسیعی از سی ان جی استفاده می شود و در زلاندنو و آمریکای شمالی نیز استفاده از گاز طبیعی فشرده رواج دارد.
تركیبات گاز طبیعی متفاوت است و بستگی به نوع میدان گازی دارد كه از ان بدست امده است ناخالصی ها شامل هیدروكربورهای سنگین ، نیتروژن ، دی اكسید، اكسیژن و هیدروژن سولفید می باشد. در اتومبیل گاز طبیعی فشرده باید در مخزن سنگین و بزرگ و در فشاری برابر 220 اتمسفر ذخیره گردد. البته از لحاظ ذخیره ومیزان انرژی حرارتی سی ان اجی که حدود 8/8 هزارژول است . در مقایسه بنزین حدود32  هزار ژول  می باشد مسافتی كه اتومبیل می پیماید محدود خواهد بود. علاوه بر این به علت محدودیت تعداد ایستگاه ای سوخت گیری اتومبیل باید به نحوی طراحی شود كه علاوه بر سی ان جی بتواند از بنزین هم استفاده نماید.
میزان اكسید ازت خارج شده از اگزوز اتومبیلهای گاز سوز تا 75درصد كمتر از انواع مشابه بنزینی است. گاز طبیعی بر خلاف بنزین فاقد گوگرد است و دود حاصل از سوختن آن عاری از اكسید گوگرد است. میزان مونو اكسید كربن آن بسیاركمتر از سخت ترین استانداردهای موجود در آمریکا و اروپاست.مقدار ذرات معلق عملا نزدیک به صفر میرسد.

مزایای سی ان جی به شرح زیر است :
1.موتور در هوای سرد به راحتی روشن می شود.
2.سی ان جی اكتان بسیار بالایی دارد.
3.تمیز می سوزد و ته نشین كمتری در موتور ایجاد می كند.
4. هزینه تعمیراتی موتور كمتر است.
5. مواد آلاینده كمتری از اگزوز خارج می گردد.

معایب سی ان جی به شرح زیر است :
1. چون به صورت گاز وارد موتور می شود هوای بیشتری در مقایسه با بنزین جایگزین می كند و در نتیجه كارایی حجمی پایین تری دارد.
2. مسافت كوتاه تری در مقایسه با اتومبیل های بنزین طی می كند مگر انکه موتور بتواند علاوه بر گاز از  بنزین هم استفاده نماید.
3 .قدرت موتور اتومبیل های گاز سوز رویهمرفته ٠٢ درصد كمتر از اتومبیل های بنزین سوز است.
4. ساییدگی نشیمنگاه شیر كه بستگی به میزان رانندگی دارد بیشتر است.
5. خطر بدین منظور است كه تولید و عرضه یك اگزوز برتر مبتنی بر دانش و طراحی عملی، ضمن كاهش آلودگی های صوتی و شدت صدا در حد شنوایی مجاز و كاهش و انتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور، سازگاری با محیط زیست و كاهش آلودگی های تنفسی، با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملكردی موتور و مصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرایط احتراق كامل در موتور خودرو، كاهش مصرف سوخت و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب كشور می نماید . بیشتر آتش سوزی در هنگام تصادف در مقایسه با اتومبیل های بنزینی ( البته تاكنون در سوابق ایمنی خطر بیشتر ثابت نشده است).
استفاده از گاز طبیعی فشرده دارای محاسن و معایبی است. مهمترین محاسن آن عبارتند از: انتشار آلاینده های كمتر، قیمت ارزانتر، عملیات آرام و بی سروصدای موتور نسبت به موتورهای دیزلی و كاهش انتشار دی اكسید گوگرد.
معایب گازسوز كردن خودروها شامل هزینه بالای پخش و ذخیره سازی گاز، ایجاد جایگاه های سوخت گیری، هزینه بیشتر خودرو، كوتاهتر شدن مسافت پیمایش خودرو، نیاز به تانک سوخت بسیار سنگین و مشکلات عملیاتی و كاری بیشتر نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی است.
امروزه گاز طبیعی فشرده از نظراقتصادی تنها سوخت جایگزین برای خودروهای سنگین است. برای تبدیل و گازسوزكردن خودروهای دیزلی و تهیه تجهیزات سوخت گیری به سرمایه گذاری سنگین نیاز است كه به علت ارزانی و فراوانی سوخت گاز طبیعی و كاهش آلایندگی های زیست محیطی، توجیه فنی واقتصادی دارد .
ساختار موتور خودروها برای استفاده از گاز مناسب نیست و راننده ها می گویند پس از مدتی سوپاپ ها و موتور با مشکلاتی روبه رو می شود و در اصطلاح به دلیل خشکی گاز، فرسایش موتور بیشتر می شود و هزینه تعمیر آن افزایش می یابد و عملاً صرفه جویی استفاده از گاز به جای بنزین با این هزینه ها از بین می رود.


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها