تبلیغات
باران الکترونیک - آلودگی هوا و محیط زیست
یکشنبه 13 مرداد 1392  11:26 ق.ظ

وسائط نقلیه از چهار طریق هوا را مسموم می نمایند: 1.مخزن بنزین 2 . کاربراتور 3 .کارتر 4 . اگزوز

تصفیه دود خروجی موتور به وسیله مبدل کاتالیزور
:

یکی از روش های بی خطر سازی دودهای اگزوز استفاده از مبدل های كاتالیزور است. در حقیقت ماده كاتالیزور تشویق كننده فعل وانفعالات شیمیایی موادی است كه با یکدیگر تركیب ویا از هم جدا می شوند .
مثلا كاتالیزوری كه بین هیدروكربن و مونواكسید كربن HC∕CO))واقع میشود باعث تحریک هیدروكربن HC و تركیب ان با اكسیژن گردیده وبخاراب O2H تولید میگردد ونیز مونو اكسید كربن co را تشویق میکند كه با اكسیژن تركیب شده ودی اكسید كربن تولید كند (co2)( اكسایش ) كاتالیزورها اكسید NO را كه گازی سوزش اور می باشند تجزیه كرده وازت را از اكسیژن جدا می كند .و به این ترتیب اكسید ازت را به ازت واكسیژن كه بی خطر هستند تبدیل می كند (احیا)

کاتالیست :

نوعی سرامیک یک پارچه به عنوان شبکه وفریم اصلی به كار رفته كه جنس ان از سیلیکات الومینیم منیزیم است وچون چند هزار مجرای بسیار كوچک دارد سطح بسیار وسیعی در برابر دود دارد این سطح با دوغابی از اكسید الومنیم پیچیده شده است كه همین پوشش سطح ان را تا 7000 برابر افزایش میدهد.پلاتین به اكسایش hc و co كمک میکند و نقش رودیم احیای Nox است گستره دمای كار كاتالیست در حدود 300 تا900 است از مشکلات كاتالیست ها رسیدن به دمای نرمال در اول شروع به كار خودرو است .برای حل این مشکل روشهای زیر بکار رفته است:
1. استفاده از گرمکن برقی : این سیستم به علت استفاده از جریان بسیار بالا برق منسوخ شده
.2 استفاده از پمپ هوا : دراین سیستم در هنگام استارت وسرد بودن خودرو ECU مخلوط را غنی میکند وپمپ هوا كه بعد از سوپاپهای دود قرار دارد روشن شده و هیدروكربن های نسوخته را میسوزاند كه حرارتش سبب گرم شدن كاتالیست میشود.


دلایل صدمه کاتالیست ها :
1.وجود بنزین سرب دار كه تركیبات سرب باعث میشود روی سطح فعال مبدل رسوب بگیرد وسطح موثركم شود .
 2. تک كاركردن موتور: به علت سوزش بیش از اندازه سوخت در كاتالیست دمای ان بالا رفته وكاتالیست اسیب میببیند.


انواع کاتالیست ها
:
1.اكسایشی تک بستری با راكتور 2. دو بستری با قابلیت احیا nox. 3. سه طرفه تک بستری با سنسور اكسیژن

بی خطر کردن دود باراکتورهای حرارتی :
شركت های امریکای وژاپنی از یک گرمکن استفاده نموده وان را در انتهای انبار اگزوز قرار می دهند . . دود خروجی موتور وارد این گرمکن شده و هیدرو كربن های نسوخته در ان محترق شده ودود بدون خطر به فضا پخش می شود. یادااور میشود كه هیدروكربن ها در دمای حدود600 درجه سانتی گراد و به اب و co2 تبدیل میشوند لذا بلافاصله بعد از منیفولد دود توسط پمپی هوا تزریق میشود كه سبب احتراق هیدراتهای نسوخته میشود.

طرز کار دستگاه کاتالیزور دو بستری:
از یک پمپ هوای گرم دمیده می شود .لایه های فلزاتی كه در مسیر ورودی مبدل قرار دارند با كاتالیزور پلاتین پوشیده شده است . دودهای ورودی ابتدا به این قسمت اعظم هیدرو كربن ها HC به O2H ومونواكسید كربن CO به دی اكسید كربن(2 (OC تبدیل گردیده ومقدار كمی از اكسیدهای ازت NOx تجزیه می شود سپس دودی كه تصفیه مقدماتی گردیده به قسمت عقب كاتالیزور وارد می شود . در این قسمت هوای گرم به وسیله پمپی وارد مبدل می گردد كه ضمن اصلاح هیدروكربن و مونواكسید كربن های تصفیه نشده اكسیدهای ازت را تجزیه نموده وبی خطر میکند.
طرز کار دستگاه کاتالیزور سه طرفه :
در حقیقت بهترین روش كنترل الایندها ایجاد یک نسبت استیکیمتری نزدیک به ایده ال است كه
همان
14,7 بر1 (هوا/سوخت) است.
نسبت هوای ورودی در عمل به هوای تئوری را با لاندا نمایش میدهیم اگر لاندا بزرگتر از یک باشد موتور فقیرسوز است و كوچکتر از یک غنی سوز است . در این سیستم با استفاده از سنسور اكسیژن روی منی فولد میتوان نسبت استیکیمتری را اصلاح نمود .ECU با دریافت اطلاعات این سنسور نسبت استیکیمتری را اصلاح میکند.


نظرات()   
   
real psychic readings
دوشنبه 8 آبان 1396 08:14 ب.ظ
اگر بخواهید از این نوشتار بسیار استفاده کنید، باید این تکنیک ها را برای خودتان اعمال کنید
وب سایت برنده شد
cheap telephone psychics
دوشنبه 8 آبان 1396 03:28 ب.ظ
اگر بخواهید از این پاراگراف استفاده کنید، باید آن را داشته باشید
برای اعمال این تکنیک ها به وب سایت شما برنده شوید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها