تبلیغات
باران الکترونیک - آلودگی هوا
یکشنبه 13 مرداد 1392  10:12 ق.ظ

عوامل شیمیای سرطان زای موجود در دود اتومبیل :

براثر احتراق مواد الی(ذغال ٬چوب ٬نفت وغیره)در حرارت های بین 200 تا 800 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل وانفعالات شیمیایی مقداری هیدروكربنهای سرطان زا تولید می شود .نوع ومقدار تولید این مواد سرطان زا كه تا كنون17 نوع ان مشخص شده است بستگی به نوع سوخت ٬حرارت ٬میزان اكسیژن و عوامل دیگر متفاوت است ثابت شده است قسمت اعظم مواد سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتورها تولید میشود وتعدادی از ان ها هم بر اثر احتراق توتون وتنباكو (سیگار كشیدن)سوختن چوب و هیزم وكاغذ و بالاخره سوخته شدن گوشت(كباب داستالم)تولید می شود
.بطور كلی با محاسباتی كه انجام شده وبا فرض اینکه اتومبیل هادر شرایط استاندار فنی كار بکنند در عرض یکسال در شهر تهران حدود 000/40 كیلو ماده شیمیای سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید ودر هوا پخش می شود كه این مقدار برای ایجاد سرطان در 60-20 میلیارد موش كافی است .یک استمداد:به خاطر سلامت انسان ها ونسل های اینده كشور ٬از دولت ومقامات مسئول ٬توجه بیشتری به عوامل سرطان زاداشته باشند .پیشرفت های ظاهری فلزی(صنعتی)وسیمانی(ساختمانی)را با سلامت ورفاه بیولوژیکی انسان ها اشتباه نکند وسلامت انسان در هر برنامه ریزی با ید سر لوحه كارها باشد ولی متاسفانه باوضعیت كنونی در تهران اگر روند كار همچنان باشد از نظر وسائط نقلیه ومنابع الود كننده(اینده ساكنان شهر تهران تاریکتر ازاین خواهدشد . برای كاهش الودگی اتومبیل چه باید كرد :
1.تنظیم كردن موتور ومتعلقات ان
2.كنترل وباز بودن سوپاپ(pcv تهویه واقعی محفظه كارتر)
3.سرویس كردن به موقع موتور اعم از تعویض روغن موتور وتعویض فیلترها وتعویض شمع وپلاتین
و غیره
4.خوب رانندگی كردن(شتابهای انی به موتور داده نشود )
5.سوخت های مرغوب در اختیار رانندگان قرار دادن
6.طارحی وشرایط عملکرد موتور نسبتا ایده ال باشد
7.نصب دستگاه های كاتالیزورو تقلیل دهنده الاینده ها
8.اگر بنا باشد كه در شرایط سخت با اتومبیل كار كنیم حتی المقدور ٬باید پیش از موعد
مقررنسبت به تعویض روغن - - - - - - وشمع وغیره اقدام كرد.ظمنا تنظیمات كلی موتور و سالم بودن
تعلیقات هم باید مد نظر وكنترل باشد.به طور كلی در یک اتومیل چهار منبعالوده كننده وجود دارد كه عبارتند از : اگزوز ٬كارتر ٬وكاربراتور كه در حود65 تا 85 درصدالودگی در اثر گازهای سوخته ونسوخته اگزوز است.


نقش سوخت موتورها در رابطه با الودگی هوا
:

سوخت بیشتر اتومبیل ها منبع فسیلی دارند وهنگام احتراق به مقدار زیادی هوا را الوده می كنند.برای كاهش الاینده های ناشی از احتراق موتورهابهتر است گاز مایع را جایگزین سوخت های فسیلی كرد.كه در این راستا بعضی از كشورهای صنعتی از جمله ژاپن وامریکا پیشتازان این طرح بوده وبه نتایج مطلوبی هم رسیده اند.بر اوردی كه روی 20 هزار تاكسی وكرایه تبدیل شده به گاز مایع در رابطه با الودگی محیط زیست هوای تهران صورت گرفته به شرح زیر است:منو اكسید كربن CO اكسیدهای ازت NOx هیدرو كربن های نسوخته HC ذرات دوده وسرب%80 معادل100 تن در روز كاهش دارد 40%معادل2/5 تن در روز كاهش دارد .


تاثیر تنظیم موتور:


راهی است برای صرفه جویی در مخارج اتومبیل والودگی كمتر طبق امار اعلام شده از طرف شركت ملی نفت ایران در سال 1380 روزانه 12میلیون لیتر بنزین درسطح تهران به وسیله خودروهای بنزینی مصرف می شود اگر تنظیم موتور وسرویس به موقع انجام گیرد به طور متوسط 13 درصد كاهش ٬ در مصرف سوخت داریم تقریبا 1500000 هزار لیتر سوخت روزانه صرفه جویی می گردد . در اثر تنظیم موتور حدود 46 درصد از مواد الاینده های خروجی اگزوز كاسته خواهد شد:
1.تولید CO مونواكسید كربن كه یکی از گازهای بسیار خطرناك است وبرای سلامتی موجودات زنده بسیار زیان بخش است به طور قابل ملاحظه ایکاهش پیدا می كند
2.تولید HC هیدروكربن های نسوخته كه موجب سرطان مجاری تنفسی در انسان می شود ٬كاهش پیدا می كند .
3.تولید NO اكسید ازت كه در اثر احتراق ناقص وعدم تنظیم موتور موجب ناراحتی های تنفسی وتضعیف بدن در مقابل انفلوانزا وغیره می شود ٬ كاهش می یابد .
 4.تولید 0 SO گاز انیدرید سو لفورو م ایجاد اكنشهای مغزی و افزایش ضربان قلب وسرعت حركات تنفسی می گردد ٬كاهش پیدا می كند.


رابطه وسائط نقلیه موتوری با آلودگی :

سائط نقلیه موتوری بیشتر از هر فعالیت انسانی دیگر هوا را الوده می كنند .قانون گذاران امریکا سال ها پیش این موضوع را در یافته بودند
در سال 1963 میلادی نخستین قوانین مربوط به محدود كردن حجم الاینده های اگزوز اتومبیلها را تدوین كردند وتا سال1983 میلادی استاندارهای تعیین شد كه دردنیا تقریبا بی نظیر بود .چندین كشور دیگر نیز چنین روشی را در پیش گرفتند ٬مثل كشورهای هلند ٬كانادا ٬ ژاپن وكره جنوبی و اعضا گروه استکهلم شامل اتریش ٬ سوئد نروژ وسویس را می توان نام برد .اما در اواسط فوریه1989 پارلمان اروپا از اعضای جامعه اقتصادی اروپا خواست تا به رقابت با استاندارهای امریکای برخیزند علی رغم اینکه خطر الودگی دود اگزوز اتومبیل ها مشخص بود مهندسان امریکای وبعدها مهندسین ژاپن والمان غربی راه های برای تقلیل دود اگزوز اتومبیل ها طرح های بهتری پیدا كردند .ولی بیشتر سازندگان اتومبیل در اروپا از كنار این طرح ها بی توجه می گذشتند وتصمیم گیری را در این مورد به تعویق می انداختند .به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست امریکا تقریبا نیمی از منو اكسید كربن ئیدرو كربن ها و اكسیدهای نیتروژنی كه بر اثر احتراق سوخت های فسیلی وارد جو می شوند .از اگزوز اتومبیل های بنزینی ودیزلی خارج می شوند . اگر به فرض بازده موتوری 100 درصد باشد .باید تمامی سوختی كه واردسیلندر می شود به طور كامل بسوزد اما چنین نیست بازده موتورهای بنزینی بین 65 تا 75 درصد وبازده موتورهای دیزلی بین 80تا 90 درصد است .
بازده موتورهای احتراق داخلی به چندین دلیل100 درصد نخواهد بود :
1.هنگام روشن كردن موتور(استارت) دستگاه خنک كننده ناحیه خارجی سیلندر را خنک تر از ناحیه داخلی ان می كند در نتیجه این نقطه سرد مانع احتراق كامل است .
2.نسبت سوخت با هوا هرگز به طور یکنواخت مخلوط نمی شود بنابراین این دو عامل باعث می
شود كه احتراق كامل انجام نگیرد .
3.مخلوط هواو سوخت به ندرت در لحظه مناسب منفجر می شوند باز احتراق كامل نیست .
 4.سرعت غیر یکنواخت موتور یکی دیگر از عوامل است كه احتراق كامل صورت نمی گیرد
5.جاده همواریا ناهموار بودن وغیره عواملی است كه احتراق كامل انجام نمی شود . تمام این عوامل منجر به ناقص سوختن بنزین یا گازوئیل می شوند كه به صورت منواكسیدكربن وئیدرو كربن ها وبه ویژه در موتورهای دیزلی به صورت دوده بدبو از اگزوز خارج می شود.


میزان گازهای الاینده از اگزوز اتومبیل :

براساس براوردی كه در ایالات متحده امریکا انجام شده مقدار الاینده هایی كه در سال 1970 از کلیه منابع  حدود 263/9 میلیون تن دی اکسیدکربن انتشاریافته است.
درحدود 4/. آن حاصل از انواع وسائط حمل ونقل بوده است . تعجب اور نیست كه در برخی از نواحی كه صنایع متمركز شده اندویادربرخی از شهرهاییکه دارای تراكم شدید جمعیت می باشد وعبور فشرده اتومبیل ها مشکل الودگی را شدت می دهد.


حد کشنده شدن هر الاینده
:

خطرناك شدن هر الاینده به دو عامل بستگی دارد:غلظت و مدت زمان تنفس یک الاینده مانند منواكسید كربن با غلظت بسیار زیاد در مدت بسیار كوتاه ممکن است اثری نداشته باشد یا اثران به سرعت جبران شود وازبین برود درحالی كه تنفس مقدار جزئی از این گازبه مدت طولانی سبب پیدایش عوارض ناراحت كننده در بدن می شود . برای حد كشنده شدن هر الاینده یک فرمول تجربی به دست امده كه رابطه ای رابین دو عامل مذكور بیان می كند مثلا برای انکه تنفس گاز منواكسید كربن برای انسان كشنده است یا نه باید حاصل ضرب زمان تنفس بر حسب ساعت وغلظت گاز بر حسب پی پی ام بزرگتراز 1500 باشد.




نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها