تبلیغات
باران الکترونیک - منشاوماهیت آلاینده های هوا
یکشنبه 13 مرداد 1392  08:28 ق.ظ

آلاینده چیست ؟

هرگاه ماده ای با تراكمی بیشتر از تراكم معمولش (بیش از حد استاندارد) در فضا یافت شود، به آن آلاینده گویند.
گاز كربنیک،اكسیدهای نیتروژن،ازت امونیاك كه از سازهای عادی فضای غیره الوده ، هستند درطبیعت موجودند. اما به محض انکه مثلا تراكم گاز كربنیک بیش از تراكم معمول كه از لحاظ حجمی حدود 300 قسمت در میلیون است برسد می توان انرا به عنوان یک ماده الوده تلقی كرد . اجاق های خانگی ، كوره های صنعتی ومواد نشر یافته از انها و بالاخره گازهای خارج شده از لوله اگزوز وسائط نقلیه موتوری. تمام این منابع مواد الاینده در فضا پخش می كنند كه تا كنون بالغ برصد ماده شنا سایی شده است . مثلا گازها وبخارات،تركیبات بسیار متنوع معدنی و ا لی، ماننداكسیدهای گوگرد، نیتروژن وغیره یا ئیدروكربورهای چرب الیفاتیک ومعطر اروماتیک , اسیدها ٬ بازها ٬ فنول ها وغیره .ذرات جامد یاحباب های مایع تشکیل شده ازائروسول هایی كه ریزترین ذره ان به قطره حداقل 3٪میکرومیلی متراست می تواند به صورت ائروسول در فضا باقی بماند وبه 02 میکرومیلی متر یا بیشتر برای ذراتی كه فورا روی زمین قرار می گیرند برسد . ائروسول ها ممکن است از منابع طبیعی مانند ذرات ریز حاصل از اتشفشانها ویا از ذرات گرد غباربوجود بیاید . ائروسول های مصنوعی ،،ذرات جامدی هستند كه در اثراحتراق ناقص وسائط نقلیه ویا كارخانجاتی كه با سوخت های فسیلی كار می كنند پدیده ای زیان باری را برای جوامع انسانی ارمغان می اورند وسلامت موجودات زنده را به مخاطره می اندازد ائروسول ها در تغییرات اب وهوانقش بسیار موثری دارند.


بارانهای اسیدی و اثرات آن :

اكسید های نیتروژن ٬تركیبات گوگرد وبیشترالاینده ها به سهولت توسط بخار اب موجود در اتمسفرجذب می شوند وبه این ترتیب اسید های مختلفی مثل اسید نیتریک اسید سولفوریک را تولید مینمایند ومسلما باران وبرفی كه از این بخارهای مسموم حاصل می شود اسیدی است . ریزش باران های اسیدی بر سطح دریاها ودریاچه ها باعث تركیب كلسیم محلول در اب با اسیدموجود در قطرات باران شده . عملا فاكتورهای بیولوژیک از دسترس موجودات ابزی دور می شوندهمچنین عوامل حیاتی موجودات در خاك را هم از بین میبرند موجب تخریب تدریجی جنگل هاوسایر فضا های سبزمی شود .


آلاینده های محیط زیست :

1.الو دگی های طبیعی( معدنی ٬ نباتی ٬حیوانی ٬ میکروبی )
2. الودگی های وسائط نقلیه( زمینی ٬ دریایی ٬ هوایی)
3 .الودگی كوره ها
4 .الودگی های مراكزتولید برق به روش گرمایی
5 .الودگی های كوره های زباله سوز
6 .الودگی های تفاله های كارخانجات صنعتی
.7 الودگی های وسائط حمل ونقل
وسائط نقلیه مانند خودروها ،قطارها ٬ كشتی ها ٬وهواپیماها در الودگی هوانقش مهمی دارند . كه بیشترین الودگی ٬ ناشی از خودروهاست . هر خودرواگر مقدار كمی مواد الوده كننده متصاعد كند به سرعت در محیط پخش می شود حال اگرتعداد زیادی خودرواین مواد را پخش كنند ٬ محیط الوده ترمی شود. یعنی وضع الودگی هوا بسته به تعداد خودرووشدت عبورومرور است.البته تجمع یا پخش مواد الوده كننده دریک منطقه ٬ بستگی به شرایط جغرافیایی وجوی ان منطقه دارد ودر تمام ایام سال هم به یک نحو نیست.


جنس ومیزان مواد آلوده کننده :

مواد الوده كننده اساسا ازاگزوزموتورها به خارج پخش می شوند مقداری از این مواد از نشت كارت 25 تا 30 درصد ومقدار دیگر از تبخیر داخل مخزن سوخت ودرون گلوگاه سوخت كمتر از10 درصد  به محیط سرایت می كند . جنس ومیزان این مواد بستگی به نوع موتور دارد ( دیزل یا بنزینی) موادی كه از هر دو نوع موتورمتصاعد می شوند عبارتند ا زمنو اكسید كربن co ٬ اكسید های ازت NO وئیدروكرورهای محترق نشده الد ئیدهاواكسید گوگرد. در موتورهای بنزینی بیشتر است.همچنین ازاگزوز مو تورهای بنزینی موادی مثل سرب ٬كلر ٬برم وگاهی فسفر ٬پخش می شود در موتورهای دیزل مقداری هم دوده بدبومتصائد می گردد كه از ذرات بسیاركربن تشکیل شده است . كمیت مواد الوده كننده به نوع موتور ٬توان ٬ سرعت دورانی ٬فرسودگی موتور و شرایط استفاده ونگهداری از بستگی دارد.

عوامل اصلی پدید امدن آلودگی در اتومبیل :

1.نسبت تركیب سوخت با هوا در موتور ٬تنظیم نشده باشد .
2.طراحی وشرایط عملکرد اتومبیل ها خوب نباشد
3.نحوه عبور ومرور درست نباشد .
 4.توان موتور با شرایط كار ٬ مناسب نباشد
5 .سرعت دورانی موتور با شرایط كار مناسب نباشد
6.نوع موتور باكاری كه باید انجام دهد مناسب نباشد
7.فرسودگی موتور زیاد باشد
8.شرایط ونگهداری موتور روی اصول نباشد
.

اثر جنس سوخت :

در پالایشگاه ها ٬انواع نفت خام با تركیبات متفاوت از منابع مختلف كشورها تصفیه می شود ٬مقرراتی كه درتصفیه بین سازندگان موتور ومقامات دولتی حاكم است باید علاوه بر بهبود شرایط احتراق و رسیدن به بازده بیشتر مقدار موادالوده كننده رابه كمترین حد برساند.در این مقررات ٬مشخصات فنی جرم مخصوص ٬عدد اكتان یا ستان ٬ قابلیت تبخیرودرصد ناخا لصی منظور می شوداضافه كردن اتیل فلوید كه مخلوطی از تتراایل سرب( 4/. تا 6/. میلی لیتر در هرلیتر بنزین)وكلروروبرموراتیلن باعث افزایش عدد اكتان بنزین در نتیجه بازده موتور را (به شرط ازدیادضریب تراكم حجمی) بیشتر می كند وتا اندازه ای از مقدار CO و ئیدرو كربور های محترق نشده كاسته می شود ولی متاسفانه استفاده ازاتیل فلوید به ایجاد الوده كننده های دیگری نظیرتركیبات سربی منجر می شود.


اثر نحوه عبورومرور:

هرگونه شرایطی در عبورو مروركه باعث افزایش دوهای نامنظم موتور مثل كندی یاشتاب وترمز شدید گردد به زیاد شدن الودگی كمک می كند . بعلاوه سرعت حركت خودرو باعث تلاطم وپخش مواد الوده كننده می گردد . یبشترین الودگی در اماكنی مثل خیابان های تنگ وشلوغ ٬معابر زیر زمینی وخیابان های كه در انها عبور ومرور در اثر تراكم وازدحام مختل شده ونیز در چهاراها وتقاطع هایی كه در انها مدت توقف پشت چراغ قرمزطولانی است مشاهده می شود.












نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها